Menstruatiepijn en menstruatiekrampen begrijpen en verlichten

Menstruatiepijn en menstruatiekrampen, ook wel dysmenorroe genoemd als het heel heftig is, zijn veelvoorkomende menstruatieklachten. Deze krampen worden veroorzaakt door de samentrekkingen van de baarmoeder als deze haar baarmoederslijmvlies afscheidt. Terwijl sommige vrouwen hier licht, nauwelijks of geen ongemak van ondervinden, kunnen anderen last krijgen van hevige pijn die hun dagelijks leven kan verstoren. In deze blogpost gaan we dieper in op de oorzaken, symptomen en behandeling van menstruatiekrampen om je tijdens deze maandelijkse periode te ondersteunen.

Oorzaken van menstruatiekrampen

De belangrijkste oorzaak van menstruatiekrampen is het vrijkomen van prostaglandinen, hormoonachtige en ontstekingsbevorderende stoffen die samentrekkingen van de baarmoeder veroorzaken. Hogere prostaglandineniveaus worden geassocieerd met hevigere krampen. Andere factoren die kunnen bijdragen aan menstruatiekrampen zijn:

  • Hormonale onevenwichtigheden: Schommelingen in oestrogeen- en progesteronniveaus kunnen de hevigheid van krampen beïnvloeden.
  • Fysiologische omstandigheden van de baarmoeder: Aandoeningen zoals PCOS, vleesbomen en endometriose kunnen leiden tot pijnlijkere krampen.
  • Stress en levensstijlfactoren: Veel stress, een zittende levensstijl en slechte voeding kunnen menstruatiekrampen verergeren.
bloem vrouwelijkheid cyclus menstruatiekrampen bij verliezen bloed

Symptomen van menstruatiekrampen en menstruatiepijn

Menstruatiekrampen kunnen zich bij iedereen anders uiten. Veel voorkomende symptomen zijn

  • Pijn in de onderbuik: Krampende pijn in de onderbuik is een kenmerkend symptoom van menstruatiekrampen.
  • Rugpijn: Sommige vrouwen kunnen naast buikkramp ook pijn in de onderrug hebben.
  • Hoofdpijn: Hormonale veranderingen tijdens de menstruatie kunnen hoofdpijn of migraine veroorzaken.
  • Misselijkheid en overgeven:In ernstige gevallen kunnen vrouwen last krijgen van misselijkheid en overgeven.
  • Vermoeidheid en stemmingswisselingen: Hormonale schommelingen kunnen vermoeidheid, prikkelbaarheid of stemmingswisselingen veroorzaken.

Omgaan met menstruatiekrampen

Hoewel menstruatiekrampen een uitdaging kunnen zijn, zijn er verschillende strategieën en remedies die het ongemak kunnen verlichten.

Reguliere ondersteuning van menstruatiepijn

Veel vrouwen starten met pijnstillers zonder recept om hun menstruatiepijn te verlichten. Niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID’s), zoals ibuprofen of naproxen, kunnen de pijn en ontsteking helpen verminderen. Het voordeel is dat het meteen verlichting van de pijn geeft, een nadeel dat je de oorzaak van de pijn er niet mee oplost en dus elke keer opnieuw pijnstillers nodig hebt. Voor vrouwen met ernstige menstruatiekrampen worden door de huisarts vaak hormonale anticonceptiemethoden zoals de pil, pleister of spiraaltjes voorgeschreven om de hormoonspiegels te reguleren en de krampintensiteit te verminderen.

Complementaire, natuurgerichte verlichting van menstruatieklachten

holistische ondersteuning voeding menstruatieklachten

Maar ook complementair kan menstruatiepijn worden verlicht, bijvoorbeeld door een integrale werkwijze met lichaamswerk, voeding & leefstijl.

  • Wist je bijvoorbeeld dat er bepaalde reflexzones en meridianen zijn die van invloed zijn op het voortplantingsstelsel? Die kan je ook echt op je eigen voet voelen als een therapeut daar met haar duim langs wandelt. Dat is dan ook meteen een aanwijzing op welke organen en systemen voor jou als persoon nog blokkades kunnen worden weggenomen. Super handig!
  • Door jouw persoonlijke constitutie daarnaast in kaart te brengen kan de therapeut jou ook een maatwerk voedingspatroon en leefstijltips geven. In het algemeen zijn veel groenten, fruit, noten en onverzadigde vetten aan te raden en veel koffie, zout, suiker, snelle koolhydraten en vlees minder aan te raden.
  • Ook kan met moxatherapie worden gewerkt om het bekkengebied te balanceren en verlichting te geven bij krampen.
  • En kunnen ademhalings- en visualisatietechnieken aanvullende aarding, afleiding en verlichting geven.

Onthoud dat de ervaring van elke vrouw met menstruatiekrampen uniek is. Als je merkt dat je krampen je levenskwaliteit aanzienlijk beïnvloeden, weet dan dat er ook natuurlijke ondersteuning mogelijk is zonder meteen voor ingrijpende hormonale medicijnen te gaan. Complementair therapeut Marise van Natural Waves kan je helpen om in kaart te brengen welke ondersteuning, tips & adviezen op jouw situatie van toepassing zijn, toegespitst op jouw menstype en balans.

Conclusie

Menstruatiekrampen zijn een veelvoorkomend en vaak ongemakkelijk onderdeel van de menstruatiecyclus van een vrouw. Door de oorzaken, symptomen en persoonlijke situatie te begrijpen, kunnen vrouwen hun menstruatieklachten verminderen en er beter mee omgaan. Onthoud dat het essentieel is om naar je lichaam te luisteren, aan zelfzorg te doen en professioneel advies in te winnen als dat voor jou wenselijk is. Met de juiste ondersteuning kun je de impact van menstruatiekrampen aanzienlijk verminderen.

Maak afspraak
Marise Bout hypnobirthing teacher dutch english

Geschreven door Marise Bout, Hypnobirthing-docent en BATC Complementair Therapeut gespecialiseerd in vrouwengezondheid. Wil je advies op maat over jouw situatie? Maak dan een afspraak.